
معماری اکسپرسیونیست از فرم ساختمان به عنوان ابزاری برای برانگیختن یا بیان حساسیتها و احساسات درونی بیننده یا معمار استفاده میکند. این گرایش میتواند با این مفهوم همراه شود که فرم میتواند نمایانگر جلوه فیزیکی یک روح فرا شخصی و عرفانی باشد.
اصطلاح "معماری اکسپرسیونیسم" در ابتدا فعالیتهای آوانگارد آلمان ، هلند ، اتریش ، چک و دانمارک را از سال 1910 تا حدود توصیف میکرد. 1924 که همزمان و وابسته به جنبش اکسپرسیونیست در هنرهای تجسمیو نمایشی رخ داد. تعریف جدید متعاقباً این واژه را تا سال 1905 گسترش داد و همچنین آن را گسترش داد تا بقیه اروپا را در بر بگیرد. امروزه این معنا حتی بیشتر گسترش یافته است و به معماری از هر تاریخ یا مکانی که برخی از خصوصیات جنبش اصلی را نشان میدهد ، اشاره دارد. اتوپیایی ، تحریف ، تکه تکه شدن ، یا برقراری ارتباط با احساسات خشن یا فشار بیش از حد.
این سبک با استفاده از مواد مدرن جدید ، نوآوری رسمیو انبوه سازی بسیار غیر معمول که بعضی اوقات از اشکال بیومورفیک طبیعی الهام گرفته شده و گاهی با امکانات فنی جدید با تولید انبوه آجر ، فولاد و خصوصاً شیشه ، الهام گرفته میشود ، از ویژگیهای مدرن گرایانه است. بسیاری از معماران اکسپرسیونیست در جنگ جهانی اول جنگیدند و تجارب آنها ، همراه با آشوب سیاسی و آشوب اجتماعی پس از انقلاب آلمان در سال 1919 ، منجر به یک دیدگاه آرمان شهری و یک برنامه سوسیالیستی عاشقانه شد. شرایط اقتصادی تعداد کمیسیونهای ساخته شده بین سالهای 1914 و اواسط دهه 1920 را بشدت محدود کرد ، [4] و در نتیجه بسیاری از مهمترین آثار اکسپرسیونیست به عنوان پروژههایی روی کاغذ باقی ماندند ، مانند معماری آلپ برونو تاوت و فرمهای هرمان فینسترلین. ساختمانهای نمایشگاه زودگذر در این دوره بی شمار و بسیار چشمگیر بودند. سناریوگرافی برای تئاتر و فیلمها مجرای دیگری برای تخیل اکسپرسیونیست فراهم آورد و درآمد اضافی را برای طراحانی که سعی در به چالش کشیدن کنوانسیونها در یک فضای اقتصادی سخت دارند فراهم کرد.
وقایع مهم در معماری اکسپرسیونیست عبارتند از: نمایشگاه Werkbund (1914) در کلن ، تکمیل و اجرای تئاتر Grosses Schauspielhaus ، برلین در 1919 ، نامههای زنجیره شیشه و فعالیتهای مدرسه آمستردام. برجسته ترین برجسته و برجسته برجسته اکسپرسیونیسم برج انیشتین اریش مندلسون در پوتسدام است. تا سال 1925 بیشتر معماران برجسته اکسپرسیونیسم مانند: برونو تاوت ، اریک مندلسون ، والتر گروپیوس ، میس ون در روهه وهانس پولزیگ ، همراه با دیگر اکسپرسیونیستها در هنرهای تجسمی، به سمت جنبش Neue Sachlichkeit (عینیت جدید) روی آورده بودند ، رویکردی عملی تر و واقعی تر که رد کرد تحریک عاطفی اکسپرسیونیسم چند نفر ، به ویژههانس شارون ، در اصطلاح اکسپرسیونیست به کار خود ادامه دادند.
در سال 1933 ، پس از به دست گرفتن قدرت توسط نازیها در آلمان ، هنر اکسپرسیونیسم به عنوان هنر منحط غیرقانونی اعلام شد. [7] محققان تا دهه 1970 معمولاً نفوذ اکسپرسیونیستها را در سبک بین المللی متاخر کاهش میدادند ، اما این در سالهای اخیر مورد ارزیابی مجدد قرار گرفته است.و....
فهرست:
مقدمه
معنی و مفهموم سبک اکسپرسیونست
اکسپرسیونیسم چیست؟
آغاز هیجاننمایی یا اکسپرسیونیسم
نقاشی اکسپرسیونیست
اکسپرسیونیسم ، شیوهای عاری از طبیعت گرایی
تصاویری از معماری اکسپرسیونیسم
دلایل ایجاد اکسپرسیونیسم
هنرمندان جنبش اکسپرسیونیسم
ون گوگ ، مهمترین پیشگام اکسپرسیونیست
نقاشی ون گوگ
گوگ و اکسپرسیونیست
جنبش اکسپرسیونیسم در آلمان
مبانی فلسفی مکتب اکسپرسیونیسم
موزه گوگنهایم بیلبائو
معماری اکسپرسیونیسم
ورود ” اکسپرسیونیسم ” به معماری
اریک مندلسون، اکسپرسیونیسم را وارد معماری کرد.
آثار معماری معروف مندلسون
برج اینشتین
کارخانه کلاه در لوکنوالده
اقامت وایزمن، موسسه عالی علوم وایزمن، رخووت
غرفهای در دریای بکس هیل
معماری اکسپرسیونیستی
الهامات معماری اکسپرسیونیسم از مکاتب معماری دیگر
الهام معماری اکسپرسیونیستی از مکتب هنر نو
کلیسای بسیار بزرگ Templo Expiatorio خاندان مقدس Sagrada Família
نفی جامعه سرمایه داری و مدرنیته
نفی قالبهای سنتی
تغییر وضعیت موجود
هنر انتزاعی و اکسپرسیونیسم
معماری اکسپرسیونیست
برج انیشتین – اریک مندلسون
کلیسای رونشان اثر لوکوربوزیه
آسمان خراش برج العالم
آسمانخراش برج خلیفه یا برج دبی
فرهنگستان علوم کالیفرنیا
خصوصیات مکتب اکسپرسیونیسم
خانه اپرای سیدنی
بناهای سبک اکسپرسیونیسم
ویژگی معماران اکسپرسیونیست
نتیجه
منابع